"Όσο αυξάνεται η γνώση μειώνεται το εγώ, ενώ όσο μειώνεται η γνώση αυξάνεται το εγώ!"

11 Σεπ 2010

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης - Η "νόσος" των εκπαιδευτικών

Τo επάγγελμα του εκπαιδευτικού κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στον κατάλογο των στρεσογόνων επαγγελμάτων. Οι δε εκπαιδευτικοί ανήκουν στην ομάδα των επαγγελματιών που είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στο "σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης".
Έρευνες στην Αμερική και την Ευρώπη έχουν δείξει ότι από το σύνολο των εργαζομένων σε ανθρωπιστικά επαγγέλματα, οι εκπαιδευτικοί πλήττονται ιδιαίτερα. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία το 5-25% των εκπαιδευτικών υποφέρει από το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης.
Στην Ελλάδα το 10% των εκπαιδευτικών βιώνει υψηλή συναισθηματική εξάντληση, το 15-17% μέτρια ως υψηλή αποπροσωποποίηση που εκ δηλώνεται με τη δημιουργία απρόσωπων σχέσεων με τους μαθητές, και το 30-35% αισθάνεται ότι δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό στη δουλειά του. Το Burnout δεν έχει φύλο και πλήττει εξίσου άντρες και γυναίκες. Οι ανύπαντροι, οι πρωτοδιόριστοι και οι εκπαιδευτικοί με πολλά χρόνια υπηρεσίας είναι αυτοί που απειλούνται περισσότερο από το Burnout.

ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡIΣΤΙΚΑ ΤΟΥ "ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΉΣ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗΣ"

Η επαγγελματική εξουθένωση είναι ένα σύνδρομο σωματικής και ψυχικής εξάντλησης στα πλαίσια του οποίου ο εκπαιδευτικός κατακλύζεται από συναισθήματα άγχους, χάνει το ενδιαφέρον του και τα όποια θετικά συναισθήματα έχει για τους μαθητές του, διαμορφώνει αρνητική εικόνα για τον εαυτό του και αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που ανακύπτουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία
Τρία είναι τα χαρακτηριστικά της επαγγελματικής εξουθένωσης:
α) n συναισθηματική εξάντληση που εκδηλώνεται με μία συνεχή αίσθηση έντασnς και ψυχικής κόπωσnς,
β) n αποπροσωπoπoίησn που εκδηλώνεται με Τη δημιουργία απρόσωπων σχέσεων με τους μαθητές και τους γονείς και
γ) n έλλειψη προσωπικών επιτευγμάτων που εκδηλώνεται με την μείωση της απόδοσης του.

ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗΣ

Το φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης δεν έχει αιφνίδια έναρξη, αντίθετα ακολουθεί τέσσερα διαδοχικά στάδια.:
α) το πρώτο στάδιο είναι αυτό του ενθουσιασμού. Ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός εισέρχεται στον εpγασιαό χώρο με πολύ υψηλούς στόχους και μεγάλες απαιτήσεις από τον εαυτό του, τους μαθητές, τους σuναδέρφoυς, τη διοίκηση.
β) στο δεύτερο στάδιο κυριαρxoύν η αμφιβολία και η αδράνεια. Ο εκπαιδευτικός αμφιβάλει αν η εργασία του ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του και στις βαθύτερες ανάγκες του. Αρχίζει να προβάλλει Ζητήματα αμοιβών και ορών εργασίας, αρνούμενος να αναθεωρήσει τις υπερβολικά υψηλές προσδοκίες του.
γ) η απογοήτευση και η ματαίωση είναι το τρίτο στάδιο. Ο εκπαιδευτικός αναρωτιέται αν και πόσο αξίζει τον κόπο να διδάσκει κάτω από συνθήκες πίεσης άγχους και απογοήτεύσης και θεωρεί κάθε προσπάθεια μάταια..
δ) το τελευταίο στάδιο, είναι η απάθεια. Ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σχολείο, παίρνει τον μισθό του, αδιαφορώντας για κάθε εκπαιδευτική καινοτομία και για τις ανάγκες και τα προβλήματα των μαθητών.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΤΟΥ BURNOUT
Οι κεφαλαλγίες η υπερένταση οι γαστρεντερικές διαταραxές, οι διαταραxές διατροφής, οι μεταβολές του σωματικού βάρους, οι καρδιαγγειακές διαταραχές, η έντονη αίσθηση κόπωσης και αδυναμίας, οι διαταραχές στον ύπνο, η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης, καπνού, αλκοόλ, είναι ορισμένες ψυχοσωματικές αντιδράσεις.
Εκτός από τα οργανικά υπάρχουν και συμπτώματα. Σε γνωστικό επίπεδο ο εκπαιδευτικός πιστεύει ότι δεν είναι αποτελεσματικός, ότι δεν έχει θετική επιρροή στους μαθητές του, έχει αδυναμία συγκέντρωσης, ξεχνά εύκολα το ονόματα των μαθητών. Όσον αφορά τα συμπτώματα σε συναισθηματικό επίπεδο, ο εκπαιδευτικός αναπτύσσει έντονη αποθάρρυνση, αίσθημα ανεπάρκειας, ενοχών και αδικίας. Σε επίπεδο συμπεριφοράς ο εκπαιδευτικός συμπεριφέρεται με απρόσωπο και ψυχρό τρόπο, αποφεύγει να ενημερώνει τους γονείς για την πρόοδο των μαθητών. Οι οικογενειακές συγκρούσεις, οι εντάσεις στις σχέσεις με τους συναδέρφους, οι δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, η κοινωνική απόσυρση, η μειωμένη ερωτική - σεξουαλική διάθεση είναι συμπτώματα που εμφανίζονται σε κοινωνικό επίπεδο. Τα συμπτώματα αυτά δεν γίνονται αμέσως αντιληπτά παρά μόνο στα δύο τελευταία στάδια.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ

Τα αίτια εμφάνισης, του συνδρόμου πρέπει να αναζητηθούν τόσο στη δομή και τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην προσωπικότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού.
Οι στρεσογόνες συνθήκες εργασίας, η πολυετή εργασία των εκπαιδευτικών στην πρώτη γραμμή που πολλές φορές ξεπερνά τις τρεις δεκαετίες, σε συνδυασμό με τις περιορισμένες ευκαιρίες για υπηρεσιακή εξέλιξη, η δυσκαμψία του εκπαιδευτικού συστήματος, η απουσία καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η μείωση του δημόσιου κύρους των εκπαιδευτικών, η έλλειψη υποστήριξης, εποπτείας και συνεχούς εκπαίδευσης, η απουσία ίσων ευκαιριών, η κομματοποίηση και ο χαμηλός μισθός, είναι σοβαρές συνιστώσες του εκπαιδευτικού μας συστήματος που ενοχοποιούνται για την εμφάνιση του συνδρόμου.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ BURNOUT

Η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η πρόληψη. Για το λόγο αυτό το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να διενεργήσει και να καταγράψει πανελλήνια και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, όχι μόνο την έκταση και τους παράγοντες που ενοχοποιούνται για την εμφάνιση του συνδρόμου, αλλά και τις συνιστώσες εκείνες που μπορούν να προβλέψουν την εμφάνιση της επαγγελματικής εξουθένωσης.
Επιπρόσθετα θα προτείναμε την, αναδόμηση του συστήματος, την συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου, τη συνεχή επιμόρφωση τους, την καθιέρωση του θεσμού της εποπτείας σε επίπεδο σχολικής μονάδας, την παροχή ευκαιριών υπηρεσιακής εξέλιξης, και τέλος την εκπόνηση και χρησιμοποίησης ειδικών "εργαλείων" ελέγχου του συνδρόμου.
Ο ίδιος ο εκπαιδευτικός ως επαγγελματίας οφείλει να καταβάλει προσπάθεια ελέγχου των παραμέτρων που προκαλούν επαγγελματικό άγχος, να αναγνωρίσει εγκαίρως τα συμπτώματα και να ζητήσει βοήθεια από ειδικούς.

Άρθρο του ψυχίατρου Δρ. Αναστάσιου Πλατή το οποίο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα: Πρόοδος 26.05.07 (αναδημοσίευση από το alfavita)

8 σχόλια:

  1. Καλημέρα Ελπήνορα
    Εγώ πάλι, 30 χρόνια στη μάχιμη εκπαίδευση, τα συμπτώματα αυτά τα έχω δει και σε πιο έντονο βαθμό στους φροντιστές. Στους δημόσιους τα συμπτώματα αυτά είναι ανύπαρκτα. Τυχαίο δε νομίζω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με 16 ώρες τη βδομάδα και αν, δηλαδή 4 τρίωρα και 1 τετράωρο είναι λίγο δύσκολο να στρεσαριστείς στο δημόσιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε leo, το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης δε δημιουργείται από υπερκόπωση ούτε βέβαια ταυτίζεται με το επαγγελματικό άγχος, αλλά είναι κυρίως αποτέλεσμα της έλλειψης ενδιαφέροντος ή της προσωπικής επιβεβαίωσης και καταξίωσης στο χώρο δουλειάς. Άρα οι δημόσιοι εκπαιδευτικοί έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να το εμφανίσουν. Για σκέψου λίγο, πόσους "κουρασμένους" και εξουθενωμένους βρίσκεις στο δημόσιο σχολείο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χμ.... Τα ποσοστά που αναφέρονται για τους εκπαιδευτικούς αφορούν σύμφωνα με το άρθρο στην Αμερική και την Ευρώπη (χωρίς να αναφέρονται σε ποιες χώρες), δεν ξέρω αν υπάρχει έρευνα αντίστοιχη για την Ελλάδα; Πάντως συμφωνώ με την παρατήρηση του leo, αλλά έχω να παρατηρήσω ότι το σύνδρομο είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί στους δημόσιους εκπαιδευτικούς που παράλληλα είναι και "ιδιωτικοί". Επίσης αν το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης είναι "κυρίως αποτέλεσμα της έλλειψης ενδιαφέροντος ή της προσωπικής επιβεβαίωσης και καταξίωσης στο χώρο δουλειάς", τότε φίλε Ελπήνορα, το σύνδρομο αυτό θα κάνει θραύση σ'όλο το ελληνικό δημόσιο.
    Τώρα τελευταία έχω πονοκεφάλους................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν ξέρω τι συμβαίνει με τους εκπαιδευτικούς που κάνουν μάθημα στην τάξη, ξέρω όμως τι συμβαίνει με τα στελέχη της εκπαίδευσης. Εκεί το Burnout κάνει ... θραύση! Πραγματική ... θραύση!
    ΕΚΦΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ως εκπαιδευτικός που έχει περάσει και από την ιδιωτική και από τη δημόσια εκπαίδευση...έχω να πω πως το σύνδρομο αυτό το έχω δει και στις δυο κατηγορίες. Ίσως για διαφορετικούς κάθε φορά λόγους...αλλά υπάρχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΠΗΝΟΡΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΣΤΟΧΕΣ ΕΓΩ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΜΟΝΟ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ Ο ΕΚΠ/ΚΟΣ ΝΑ ΕΚΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕς ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ.
    ΜΑΘΕ ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ , ΛΕΕΙ ΣΟΦΑ Ο ΛΑΟΣ ΜΑΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γι' αυτό, leo, να γίνουν τα τμήματα 4-5 ατόμων, να κάνουμε 40 ώρες τη βδομάδα και μετά βλέπουμε αν θα μείνει το μάχιμο φροντιστήριο ανοιχτό. Έτσι θα ξεκουραστείτε και εσείς οι καημένοι φροντιστές, με βάση τα λεγόμενά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή