Είναι ευρύτερα γνωστό, ότι η διαμαρτυρία παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις και δημιουργεί περισσότερες εντυπώσεις, όταν εκδηλώνεται ενώπιον του πλήθους ανθρώπων και, ειδικά, όταν οι διαμαρτυρόμενοι ανήκουν στη νεολαία. Έτσι, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες και το σχετικό οπτικό υλικό, κάποιοι μαθητές λυκείου από δύο σχηματισμούς, επέλεξαν να "διαμαρτυρηθούν", κατά τη διάρκεια της επετειακής παρέλασης για την απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων από τον οθωμανικό ζυγό. Η μειοψηφία αυτών των μαθητών, λοιπόν, διερχόμενη μπροστά από το χώρο των επισήμων και απευθυνόμενη σ' αυτούς, χρησιμοποίησε λεκτικές ύβρεις και απρεπείς χειρονομίες, οι οποίες θίγουν και προσβάλλουν τον κάθε πολίτη που διαθέτει ακόμη και στοιχειώδη αξιοπρέπεια.
Η συγκεκριμένη συμπεριφορά των μαθητών αποκτά τα χαρακτηριστικά πολιτισμικής και κοινωνικής ασυμβατότητας, γιατί συνδέεται αναπόφευκτα με αξίες και συμβολισμούς ιστορικής και εθνικής σημασίας. Αυτό σημαίνει ότι διατηρεί την ασυμβατότητά της ακόμη και όταν εκδηλώνεται υπό την επήρεια συναισθηματικής φόρτισης, παρορμητικότητας και απέχθειας προς την εξουσία. Έχει, επίσης, και μια άλλη ιδιαιτερότητα, ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν ως εκπρόσωποι ενός παιδαγωγικού θεσμού που έχει ως αποστολή τη διαμόρφωση και ενίσχυση της ιστορικής και εθνικής συνείδησης του ατόμου.
Ακόμη, η περιγραφόμενη συμπεριφορά των μαθητών είναι, παιδαγωγικά και κοινωνικά, "ασύμβατη", δεδομένου ότι, για να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά της συμβατότητας και της αποδοχής θα πρέπει να γίνεται με όρους σεβασμού της προσωπικότητας του άλλου και των αξιών της κοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι οι ύβρεις και οι απρεπείς χειρονομίες είναι χαρακτηριστικά και παράγωγα της υποκουλτούρας της κοινωνίας και όταν η χρήση τους υποκαθιστά ή και αντικαθιστά τα ορθολογικά επιχειρήματα και την ευπρεπή συμπεριφορά σε μια αντιπαράθεση ή διαμαρτυρία, τότε αυτό υποδηλώνει έλλειμμα αγωγής και παιδείας.
Αναζητώντας τα αίτια της παιδαγωγικά και κοινωνικά συγκεκριμένης "ασύμβατης" συμπεριφοράς των μαθητών, στέκομαι στο σχολείο, για να υπογραμμίσω ότι θεμελιώδεις παιδαγωγικοί του σκοποί είναι, μέσω της αγωγής και της κοινωνικοποίησης, να εξοικειώσει τους μαθητές με αξίες, κανόνες, πρακτικές και στάσεις που συμβάλλουν τόσο στην απόκτηση πληρότητας στην επικοινωνία και πράξη, καθώς και στην κοινωνική τους συμβίωση όσο και στην πολιτισμική επιβίωση και αναβάθμιση της κοινωνίας. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι είναι μικρής σημασίας ο ρόλος των υπόλοιπων συντελεστών της κοινωνικής συμπεριφοράς του ατόμου, όπως είναι η οικογένεια, τα ΜΜΕ και οι στενότεροι και ευρύτεροι κοινωνικοί παράγοντες, οι οποίοι, με τις αντιλήψεις, τις πρακτικές και τις νοοτροπίες τους, ευνοούν ή δυσχεραίνουν τη διαμόρφωση της κοινωνικής συμπεριφοράς του ανθρώπου.
Στο σημείο τούτο σημειώνω ότι, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το σχολείο έχει υποβαθμισμένο τον παιδευτικό του ρόλο, δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στην παροχή ποσότητας γνώσεων και στις εξετασιοκεντρικές και βαθμοθηρικές του διαδικασίες. Μολονότι το συγκεκριμένο περιστατικό αφορά μία μειοψηφία μαθητών και, συνεπώς, δεν μπορεί να ερμηνευτεί ως γενικευμένη στάση, μήπως είναι πλέον καιρός το σχολείο να επεξεργαστεί και, εκεί που απαιτείται, να αναθεωρήσει τον εκπαιδευτικό τρόπο λειτουργίας του, ακόμη και στο ζήτημα της συμμετοχής των μαθητών στις παρελάσεις, αναβαθμίζοντας την παιδαγωγική του αποστολή, δεδομένου ότι τα κρούσματα παραβατικότητας και ασύμβατης συμπεριφοράς των μαθητών θα αυξάνονται και θα οξύνονται υπό την επίδραση των ευρύτερων κοινωνικοπολιτισμικών συνθηκών; Η απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι σαφώς καταφατική. Γιατί το πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας και, ειδικότερα, της κοινωνικής συμπεριφοράς είναι θέμα εφαρμογής των νόμων, ανοχής της παραβατικότητας, ατιμωρησίας, νοοτροπίας και, τελικά, θέμα αγωγής και παιδείας.
ΥΓ.: Αν οι εκπαιδευτικοί, που συμμετείχαν στην παρέλαση, παρότρυναν και καθοδήγησαν ή επικροτούν τις ύβρεις και τις απρεπείς χειρονομίες των μαθητών τους, τότε διέπραξαν και διαπράττουν παιδαγωγικό και θεσμικό ατόπημα, παραβιάζοντας βασικούς κανόνες της παιδαγωγικής επικοινωνίας και αγωγής, με πρωταρχική συνέπεια την ανάδειξή τους σε αρνητικά πρότυπα για τους μαθητές τους.
Του Χαράλαμπου Κωσνταντίνου, Καθηγητή Σχολικής Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, από το epiruspost
η υποκρισια σε ολο της το μεγαλειο... μπραβο κυριοι καθηγητες, και εις ανωτέρα θεση σας ευχομαι
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς φίλε, -η ανώνυμε, θεωρείς ότι τα παιδιά με τη στάση τους έπραξαν επαναστατικά, ενώ ο καθηγητής που είναι ο γραφέας του άρθρου είναι υποκριτής, γιατί η στάση του υποκρύπτει ιδιοτέλεια προς εξαργύρωση. Χωρίς να έχω κάποια σχέση με τον καθηγητή, θεωρώ ότι είναι πολύ επιφανειακή άποψη αυτό που διατυπώνεις, τόσο για την επαναστατικότητα της πράξης όσο και για την ιδιοτέλεια του καθηγητή. Νομίζω το θέμα της μούντζας στις παρελάσεις είναι πιο σύνθετο. Σου προτείνω ένα άρθρο σχετικό, με τίτλο "Η μούντζα η μοντέρνα": http://www.tanea.gr/gnomes/?aid=4698595, γιατί,
ΑπάντησηΔιαγραφή"Στην Ελλάδα η προσέγγιση των συμπεριφορών των κοινωνικών τάξεων θεωρείται ως μια λίαν αρνητική εξέλιξη. Η επαναστατικότητα ταυτίζεται με την απόρριψη αξιών όπως είναι ο σεβασμός προς το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον. Δεν είναι τυχαίο που οι κανόνες της ευγένειας και της κοινωνικής κοσμιότητας παραβιάζονται δίπλα μας ενώ ελάχιστοι ενοχλούνται. Ετσι σε μια κοινωνία που κινητά κτυπούν σε κινηματογραφικές και αίθουσες διαλέξεων, που οι πολίτες αν και περνούν δίπλα από κάδους απορριμμάτων πετούν τα σκουπίδια στον δρόμο, που κάθονται αριστερά στις κυλιόμενες σκάλες, που δηλητηριάζουν τα αδέσποτα, τα οποία τα περισσότερα ήσαν κάποτε οικόσιτα και τα εγκατέλειψαν οι «ιδιοκτήτες» τους, που βρίζουν και απευθύνονται στον ενικό σε αγνώστους (μερικοί μάλιστα τη χρήση του ενικού την αποδίδουν σε μια δήθεν ελληνική ταυτότητα), δεν είναι περίεργο που μερικά παιδιά εκλαμβάνουν ως επαναστατική ενέργεια να φασκελώνουν όσους κάθονται στην εξέδρα των επισήμων. Ενέργεια καθόλου νεωτερική και ακόμη περισσότερο καθόλου επαναστατική.
Αλλά μήπως και η διεξαγωγή στρατιωτικών παρελάσεων από μαθητές έχει οποιαδήποτε σχέση με τη νεωτερικότητα;
αγαπητε ελπηνωρα δεν θεωρω οτι τα παιδια μουτζωνωντας επραξαν "επαναστατικα" γιατι αυτη ακριβως η λεξη (και η εννοια της ασφαλως) ειναι το συνθετο και το παρεξηγημενο. θεωρω απλως οτι με αυτον τον τροπο αντιδρουν στην συνεχιζομενη υποβαθμιση της κοινωνιας, η και της παιδειας γενικοτερα. επισης κατα την γνωμη μου οι παθογενειες στης οποιες αναφερεσαι κινητα, σκουπιδια, κλπ (και λιγα ειπες) οφειλονται ακριβως στην ελειψη παιδειας. η υποκρισια λοιπον βρισκεται στο οτι κατακρινουνε και μαλιστα η κυρια (τρομαρα της) υπουργος ζητα και την "ποινη" των παιδιων οταν η ιδια εχει αφησει τοσους μηνες τα σχολεια χωρις βιβλια, και οταν πολοι συναδελφοι της εχουν εμπλακει σε τοσα σκανδαλα οικονομικα και μη που τοσο μεγαλη ζημια προκαλεσαν στην χωρα και μενουν ακομα ατιμωρητοι. ετσι λιγη αυτοκριτικη η και περισκεψη οχι μονο δεν βλαπτει αλλα ειναι και ωφελιμη. αντι αυτης ομως αμεσως να αποριψουμε μετα βδελυγμιας, να καταραστουμε και να τιμωρησουμε προς συμορφωση και παραδειγματισμο. μην απορουμε λοιπον για τα παθογενη των νεοελληνων
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ελλειψη παιδειας και η ηθικη καταπτωση των νεων ειναι κατι που σκοπιμα επιβληθηκε εδω και χρονια στα πλαισια του γενικοτερου ξεπεσμου της κοινωνιας . Η ελλαδα της "δημοκρατιας" της αθυροστομιας του πορνο των αυτοματων διαζυγιων της δηθεν ελευθεριας του λογου της ......τηλεορασης του "ρε μαλακα" της δηθεν μαγκιας και του ψευτοτσαμπουκα αυτης της ελλαδας που κατασκευαστηκε σκοπιμα απο τους καθε ειδους ειδικους ολα αυτα τα χρονια ειναι μικρογραφια η νεολαια μας
ΑπάντησηΔιαγραφή