"Όσο αυξάνεται η γνώση μειώνεται το εγώ, ενώ όσο μειώνεται η γνώση αυξάνεται το εγώ!"

1 Ιουλ 2010

Οταν η Αριστερά αυτοκτονεί


Ενώ ο καπιταλισμός βυθίζεται σε βαθιά διαρθρωτική κρίση, η Αριστερά στην εποχή μας αυτοκτονεί, τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ευρώπη. Η παράδοξη εμπειρία του 1930 επαναλαμβάνεται: ο φιλελεύθερος και ασύδοτος καπιταλισμός καταβαραθρώθηκε τότε, όπως και σήμερα, όμως η υπέρβασή του δεν προήλθε από την Αριστερά, αλλά από δυνάμεις που η Αριστερά εσπίλωνε ως «μη-ταξικές», «μικροαστικές», «ουτοπικές».
Ο Βρετανός οικονομολόγος Κέινς (1883-1947) και ο Αμερικανός πρόεδρος Ρούζβελτ (1882-1945) υλοποίησαν αυτό που οι ακεραιόφρονες της Αριστεράς κατήγγειλαν ως «απατηλή ουτοπία»: ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο, με ανακατανομή εισοδήματος, άμβλυνση ανισοτήτων, σχετική κοινωνική δικαιοσύνη, το «Νιου Ντιλ» (1935), που, λόγω της επιτυχίας του, γενικεύθηκε μεταπολεμικά στην Ευρώπη. Ο,τι είχε θεωρηθεί «ουτοπία» έλαβε σάρκα και οστά. Από το 1930, οι ακεραιόφρονες της συντηρητικής πλευράς, όπως και της προοδευτικής, διαβεβαίωναν ότι οι δημόσιες δαπάνες κατέστελναν τις ιδιωτικές, ότι η επέκταση του κράτους συρρίκνωνε την οικονομία και την κοινωνία. Ομως, ο έμπρακτος απολογισμός τού μεταπολεμικού κοινωνικού κράτους αποδείχθηκε συντριπτικός: ποτέ άλλοτε στην ιστορία ο καπιταλισμός δεν πραγματοποίησε τόσο υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, συσσώρευσης κεφαλαίου και κερδών, και ποτέ άλλοτε δεν έφθασε τόσο κοντά στη συρρίκνωση της ανεργίας και πλήρη απασχόληση. Οι κοινωνικές κατακτήσεις κατοχυρώθηκαν από τον μεταπολεμικό καπιταλισμό με το αζημίωτο.
Στην προχιτλερική Γερμανία του 1930, όπως επισημαίνει ο Σουμπέτερ (1883-1950), μόνον τα εργατικά συνδικάτα διεκδικούσαν κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, ενώ η δογματική Αριστερά μετά βδελυγμίας απέρριπτε κάθε δυνατότητα συμβιβασμού μεταξύ των δύο πόλων της κοινωνίας. Φανταζόταν ότι έτσι θα αποκόμιζε οφέλη από την αύξουσα κοινωνική ανυποληψία του πολιτικού συστήματος. Ομως, με τον αυτοαποκλεισμό της από τις αναζητήσεις διεξόδου από την κρίση, στην ουσία θεωρήθηκε η ίδια παράγων συντήρησης του ανυπόληπτου πολιτικού συστήματος.
Ενώ η γερμανική κοινωνία σπαρασσόταν από κοινωνικά κινήματα, η ακεραιόφρων Αριστερά έθεσε εαυτήν εκτός πολιτικής, στιγματίζοντας όσους μετείχαν αυτής, εκτιμώντας ότι η επερχόμενη κατάρρευση θα απέβαινε σε όφελός της. Το στοίχημα χάθηκε: η ολιγωρία της Αριστεράς κατανοήθηκε από την κοινωνία ως έμμεση κάλυψη του καταρρέοντος συστήματος και η ίδια ως ιδιότυπο, αλλά αναπόσπαστο ανάχωμα αυτού. Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης σαρώθηκε, όχι από το κεφάλαιο, αλλά με τη λαϊκή ετυμηγορία των θυμάτων του αποπληθωρισμού και της εκρηκτικής ανεργίας, που επέβαλαν οι τράπεζες, με συγκατάνευση της Αριστεράς. Η τελευταία ύψωσε σημαία της τον αποπληθωρισμό, συνέπλευσε με τους τραπεζίτες, με πρόσχημα την προστασία του εργατικού εισοδήματος από τον πληθωρισμό, υπό την παραπλανητική ρητορεία περί «ταξικής συσπείρωσης».
Στην εποχή μας, το παράδοξο επαναλαμβάνεται: τα ιδανικά της Αριστεράς συναντούν ασύγκριτα ευρύτερη κοινωνική απήχηση απ' ό,τι οι πολιτικοί σχηματισμοί της. Η γοητεία των ιδεών της αντισταθμίζεται με τη δυσπιστία και την καχυποψία, στην οποία προσκρούουν οι πολιτικοί σχηματισμοί της. Βασική εξήγηση θα ήταν ότι οι συγκεκριμένοι πολιτικοί φορείς της Αριστεράς δεν πείθουν πως υπηρετούν πράγματι τα ιδανικά που επαγγέλλονται.
Η μεγάλη πλειονότητα του πολιτικού προσωπικού των αριστερών σχηματισμών αφιερώνει ασύγκριτα περισσότερο χρόνο στα οργανωτικά και στην εκκαθάριση εσωτερικών λογαριασμών, παρά στην εγκαθίδρυση σταθερών και δημιουργικών δεσμών με την κοινωνία. Αντί να είναι κοινωνιοκεντρικοί, παραμένουν εξουσιοκεντρικοί. Αντί να απευθύνονται προς την κοινωνία, της στρέφουν τα νώτα και απλώς την επικαλούνται καιροσκοπικά στις μεταξύ τους διενέξεις. Αυτός ακριβώς είναι ο ορισμός της γραφειοκρατικοποίησης των αριστερών σχημάτων και μορφωμάτων, που καταλήγουν σήμερα να εμπνέουν περισσότερη καχυποψία, παρά εμπιστοσύνη. Καταγεγραμμένη φιλοδοξία όλων είναι να ηγεμονεύσουν σε κάποιο μυθικό κοινωνικό κίνημα, που φαντάζονται ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει χωρίς την ηγεσία τους.
Ομως, η ιστορία διδάσκει ότι οι κοινωνικές ανατροπές δεν είναι ποτέ προϊόν οργανωτικών αποφάσεων ούτε ηγεσιών, όσο φωτισμένες και αν υποτεθούν αυτές. Οι κοινωνικές εξελίξεις ακολουθούν ανελέητο και ανεξέλεγκτο δικό τους ρυθμό, ενώ πρόβλημα των πολιτικών σχηματισμών παραμένει σταθερά ότι αιφνιδιάζονται πάντα από τα κοινωνικά γεγονότα και τρέχουν με υστέρηση πίσω από αυτά, προκειμένου να συμμετάσχουν στη φάση της περιστολής τους. Δεν εξαρτάται ποτέ η ιστορία από την Αριστερά, αλλά πάντοτε η Αριστερά από την ιστορία.
Στην παρούσα ιστορική στιγμή, η Αριστερά δεν σώζεται με αναδίπλωση σε κανένα προκατασκευασμένο δόγμα ούτε με την απομονωτική αυτοανακηρυγμένη «ταξική πολιτική». Αλλά δεν σώζεται επίσης ούτε με καιροσκοπικό «άνοιγμα» στον χώρο του πολιτικού δικομματισμού, ο οποίος σήμερα έχει δυσφημισθεί όσο ποτέ άλλοτε.
Φυσικά και αβίαστα, μοναδική οδός για την Αριστερά θα ήταν η ανεπιφύλακτη επάνοδός της στην κοινωνία, χωρίς βεβαίως να αφήνει ανεκμετάλλευτες τις δυνατότητες που μπορεί εκάστοτε να προκύπτουν από τις αντιφάσεις του σημερινού, έστω και καταρρέοντος, πολιτικού συστήματος. Αλλωστε, σπάνιες είναι οι ιστορικές στιγμές που το πολιτικό σύστημα ανασκευάζεται μέσω μετωπικής σύγκρουσης με «εξωτερικές» δυνάμεις. Συνήθως συμβαίνει το αντίθετο: υπό την αύξουσα κοινωνική πίεση, κάποιες δυνάμεις από το εσωτερικό του πολιτικού συστήματος αναλαμβάνουν μεταρρύθμιση προς διάσωσή του, που όμως μπορεί να καταλήγει ακόμη και στην κατάρρευση και ανατροπή του.
Η Αριστερά σήμερα επισημαίνει έλλειμμα κοινωνικής ευαισθησίας των αστικών πολιτικών δυνάμεων, όμως η ίδια, σε όλες τις παραλλαγές της, με την αποκλειστική προσήλωσή της στην οργανωτικιστική και εσωστρεφή κατανόηση του κοινωνικού προβλήματος, αποδεικνύεται περισσότερο αμείλικτη και άστοργη κοινωνικά απ' ό,τι οι υποτιθέμενοι αντίπαλοί της. Η επιχείρηση ένταξης των λαϊκών κινητοποιήσεων σε προκατασκευασμένα από το παρελθόν σχήματα δεν συνιστά αριστερή πολιτική, αλλά γραφειοκρατικό εγχείρημα. Πρόβλημα της Αριστεράς σήμερα δεν είναι το έλλειμμα προγράμματος, αλλά η δυσπιστία της απέναντι στη φαντασία, την ευρηματικότητα και την ανεξέλεγκτη δυναμική των κοινωνικών δυνάμεων: η υπόνοια ότι δεν ενθαρρύνει την κοινωνία να εκφρασθεί, όσο κυρίως πασχίζει να την οικειοποιηθεί. Εάν η αυτοκτονία της κατανοηθεί ως αναγνώριση του προβλήματος, αυτό θα συνιστούσε για την κοινωνία απαρχή για μια νέα ελπίδα.

Του ΚΩΣΤΑ ΒΕΡΓΟΠΟΥΛΟΥ.Δημοσιεύθυκε στην έντυπη έκδοση της Ελευθεροτυπίας στις 30 -6-2010

4 σχόλια:

  1. Αγαπητέ Ελπήνορα, η Αριστερά δεν μπορεί να αυτοκτονήσει,δεν μπορεί να πεθάνει, είναι καταδικασμένη να ζήσει και θα ζήσει. (Όπως άλλωστε και η δεξιά). Μιλάμε ασφαλώς για την κοινωνική Αριστερά που εκφράζει έναν άλλο ανθρωπισμό, έναν άλλον πολιτισμό,έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης, ένα διαφορετικό μοντέλο ζωής, που υπερβαίνει το ζώο και τα ένστικτα. Είναι αυτή η Αριστερά που τόσο όμορφα και ρεαλιστικά ανέλυσαν οι αριστεροί διανοούμενοι του περασμένου αιώνα (αλλά και του σημερινού). Και η Αριστερά θα υπάρχει για τον απλούστατο λόγο, ότι κανένας δεν είναι ευχαριστημένος με τον τρόπο που ζούμε, που παράγουμε, που καταναλώνουμε, που σκεφτόμαστε κλπ. Ούτε και οι δεξιοί είναι ευχαριστημένοι. Κι αυτοί θέλουν να αλλάξουν πολλά πράγματα, ίσως όμως μ' έναν διαφορετικό τρόπο.
    Αυτοί που κινδυνεύουν να πεθάνουν σήμερα, που υπερέβησαν τον προσδόκιμο χρόνο, είναι οι ΚΑΤΑΛΗΨΙΕΣ της Αριστεράς. Εδώ, στη χώρα όπου ανθεί η "φαιδρά πορτοκαλέα", υπάρχουν πολλοί χώροι που για χρόνια τώρα τελούν υπό κατάληψη από φαιδρούς. Ο χώρος της δεξιάς και του δημοκρατικού σοσιαλισμού έχει καταληφθεί από τα λεγόμενα λαμόγια, ο χώρος της εκπαίδευσης από τους επαγγελματίες συνδικαλιστές, ο χώρος της διανόησης από τα τα εξαπτέρυγα της ΤV, ο χώρος της θρησκείας από το παπαδαριό κοκ κοκ κοκ. Ο χώρος τώρα της Αριστεράς έχει καταληφθεί κυρίως από το ΚΚΕ και κατά δεύτερο λόγο από τις αιρέσεις του. Γιατί τους θεωρώ καταληψίες: γιατί το ΚΚΕ και ότι αυτό συμβολίζει, δεν έχει καμιά, μα καμιά απολύτως σχέση με κάποια μορφή ανθρωπισμού. Αντίθετα, μάλιστα, η ταύτισή του με τον σταλινισμό συνιστά μια υπαναχώρηση σε καταστάσεις αγριότητας. Ναι! Μας προτείνει να ζούμε ως άγριοι!
    Το πρόβλημα λοιπόν είναι πως η κοινωνική Αριστερά δεν έχει σήμερα αυθεντική, γνήσια πολιτική έκφραση.
    Ο ΣΥΡΙΖΑ μοιάζει περισσότερο με εκκολαπτήριο αυθεντιών παρά με ένα κόμμα που θα μπορέσει κάποτε να αποτελέσει την αυθεντική πολιτική έκφραση της κοινωνικής Αριστεράς.
    Πάντως, αν ο Μάρξ ήξερε σε ποιανών χέρια θα έπεφτε η θεωρία του ( π.χ.ιερατείο του Περισσού)και με ποιον τρόπο θα επιχειρείτο η υλοποίησή της, θα το σκεφτόταν πολύ πριν την γράψει.
    ΕΝΑΣ ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΠΟΛΙΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ φίλε ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΠΟΛΙΤΗ, ότι οι καταληψίες, έτσι όπως σωστά τους περιγράφεις, έχουν αλώσει όλους τους τομείς δράσης και τις εκφάνσεις της κοινωνικής και πολιτικής ζωής της κοινωνία μας. Αυτό όμως που πρέπει να μας προβληματίζει ιδιαίτερα είναι ότι αυτή η ιδεολογική μπουρδολογία την οποία εκφράζουν οι καταληψίες αυτοί, είναι η κυρίαρχη αντίληψη στην ελληνική κοινωνία. Θεωρώ ότι η αυτοκτονία της αριστεράς συνίσταται ακριβώς στην αδυναμία της να αφομοιώσει και να οικειοποιηθεί τις αυτόνομες και δημιουργικές δυνάμεις που ξεπηδούν από την κοινωνία μας. Αντίθετα προσπαθεί να τις μετριάσει και να τις εντάξει στο πλαίσιο μιας γραμμικής λογικής που ακολουθεί εξαιτίας του γραφειοκρατικού εγγραμματισμού που έχει υποστεί όλη σχεδόν η αριστερά, από την ιστορία της παραδοσιακής αριστεράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το κακό είναι που οι λεγόμενοι αριστεροί (κομμουνιστές και μη) είναι μικροαστοί, έχουν συνείδηση μικροαστική και όχι εργατική, πέρα από το αν είναι χειρώνακτες ή όχι. Σέρνουν μαζί τους την μικροαστική οπτική και αθλιότητα. Υπάρχουν βέβαια και και μεγαλοαστοί αριστεροί, Κουβέλης κλπ που την αριστερά τη βλέπουν σε ένα μέσο να περνούν ευχάριστα την ώρα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχει δίκιο ο προηγούμενος ανώνυμος. Η αριστερά στη Ελλάδα είναι μικροαστική αριστερά, με μικροαστικά οράματα και αιτήματα. Ταξική συνείδηση για τους μικροαστούς δεν υφίσταται. Οι μικροαστοί είναι μια τάξη για τους άλλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή